MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA MATERI MENGARTIKAN ALQURAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DENGAN DITERAPKANNYA METODE DEMONSTRASI PADA SISWA KELAS VI SDN 005 RAMBAH KEC. RAMBAH TAHUN PELAJARAN 2016/2017

Authors

  • Hj. Farida SD Negeri 005 Rambah Pasir Pengaraian Kabupaten Rokan Hulu

Keywords:

Improvement, Learning Achievement, Demonstration Method

Abstract

ABSTRACT            Understanding the content of the Qur'an is not the same as understanding another science, because the Qur'an is the language of revelation. The language is adjacent to Arabic but much the difference is because the Qur'an has complete grammar and has an unequaled literature in its rhythm, rhythm, sentence and wording. Therefore, it also requires a high degree of perseverance. This study aims to determine the improvement of students interpret the Qur'an by applying the method of demonstration. From the data analysis, the result of student learning in cycle I is 42,10%, whereas in cycle II students who complete 78,94%. While in cycle III advanced cycle II using method of demonstration drill approach, critical incident perfected with student percentage of other student respond to student's success become maximal all 100% complete. Therefore the demonstration method of drill critical incident approach can be an option.

References

Ali, M., 1996. Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindon.

Arikunto, S., 1993. Manajemen Mengajar Secara Manusiawi. Jakarta: Rineksa Cipta.

Arikunto, S., 2001. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara

Arikunto, S., 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineksa Cipta.

Azhar, L.M., 1993. Proses Belajar Mengajar Pendidikan. Jakarta: Usaha Nasional

Daroeso, B., 1989. Dasar dan Konsep Pendidikan Moral Pancasila. Semarang: Aneka Ilmu.

Djamarah, S.B., 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineksa Cipta.

Djamarah. S.B., 2002. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineksa Cipta.

Hadi, S., 1982. Metodologi Research, Jilid 1. Yogyakarta: YP. Fak. Psikologi UGM.

Hamalik, O., 2002. Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Hasibuan. J.J. dan Moerdjiono. 1998. Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Margono. 1997. Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta. Rineksa Cipta.

Masriyah. 1999. Analisis Butir Tes. Surabaya: Universitas Press.

Ngalim, P.M., 1990. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Nur, M., 2001. Pemotivasian Siswa untuk Belajar. Surabaya. University Press. Universitas Negeri Surabaya.

Ramayulis, 2004. Metodologi Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kalam Mulia

Rustiyah, N.K. 1991. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Bina Aksara.

Sardiman, A.M. 1996. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Bina Aksara.

Soekamto, T., 1997. Teori Belajar dan Model Pembelajaran. Jakarta: PAU-PPAI, Universitas Terbuka.

Sukidin, dkk., 2002. Manajemen Penelitian Tindakan Kelas. Surabaya: Insan Cendekia.

Surakhmad, W., 1990. Metode Pengajaran Nasional. Bandung: Jemmars.

Suryosubroto, B., 1997. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: PT. Rineksa Cipta.

Syah, M., 1995. Psikologi Pendidikan, Suatu Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Usman, M.U., 2001. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2018-02-20