KEMAMPUAN PENALARAN SISWA KELAS VII SMP KECAMATAN TAMBUSAI TAHUN 2017

Authors

  • Arcat . Program Studi S-1 Pendidikan Matematika
  • Lusi Eka Afri Program Studi S-1 Pendidikan Matematika

Keywords:

Reasoning, Matematics, Mathematical reasoning skills

Abstract

Problems in mathematics at this time in Indonesia is the low results obtained by students studying mathematics. Results of study in question is the cognitive learning. Study national survey on students 'mathematics learning outcomes particularly in terms of students' mathematical ability has never been done. As revealed (Puspendik, 2011) that until now the year 2011 national survey on students' mathematical ability has never been done. This situation also occurs in one of districts in Indonesia, Rokan Hulu, has never done a survey about students' mathematical abilities. Though this survey is needed by many parties, both from the government such as teachers, civil servants and outside of government such as the students who will conduct research for the completion of thesis or dissertation. Without a specific survey of certain areas, it is difficult to know the extent to which the students' mathematical ability, as well as researchers will be difficult to find the desired problems, international surveys are very common because berlakuknya. Moving on from the problems that have been exposed over the research on the mathematical ability of students class VII in Rokan Hulu regency, especially in Tambusai. There are several measures taken to solve these problems. The first test to the sample, and then perform the correction of each student answer sheet. Both scoring on the part of the students' answers are correct according to the assessment rubric that had been developed previously. Third calculate the percentage of the value obtained by each student as a whole. Recently draw conclusions based on categories that have been determined in this study. The results showed that the students' mathematical reasoning skills class VII Tambusai Medium classified.

References

Alamsyah. (2000). Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Analogi Matematika. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika. Vol 8, No. 1, 27-30.

Arikunto, S. (2003). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

--------------. (2006). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Awaludin. (2007). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif dan Penalaran Matematis pada Siswa dengan Kemampuan Matematis Rendah Melalui Pembelajaran Open-Ended dalam Kelompok Kecil dengan Pemberian Tugas Tambahan. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika. Vol 8, No. 1, 47-52.

Chairhany, S. (2007). Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Logis Matematis Siswa MA Melalui Model Pembelajaran Generatif. Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika. Vol 8, No. 1, 13-16.

Dahlan, J. A. (2004). Meningkatkan Kemampuan Penalaran dan Pemahaman Matematik Siswa Sekolah Lanjutan Tingkat Pertama Melalui Pendekatan Pembelajaran OPEN-ENDED. Jurnal Pembelajaran Matematika. Vol 8, No. 1, 9-11.

Depdiknas. (2003). Kurikulum dan Hasil Belajar: Kompetensi Dasar Mata Pelajaran Matematika Sekolah Menengah Atas dan Madrasah Aliyah. Jakarta: Depdiknas.

Kusumah, Y. (2008). Konsep Pengembangan dan Implementasi Computer Based Learning dalam Meningkatkan Kemampuan High Order Mathematical Thinking. Pidato pada Pengukuhan Jabatan Guru Besar Tetap dalam Bidang Pendidikan Matematika pada FPMIPA UPI, Bandung.

Puspendik. (2012). Survei Internasional TIMMS. [Online]. Tersedia: http://litbangkemdiknas.net. [10 Januari 2013].

Ruseffendi, E.T. (1991). Pengantar kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya dalam Pengajaran Matematika untuk Meningkatkan CBSA. Bandung: Tarsito.

Rusmini, (2007). Meningkatkan Kemampuan Penalaran dan Komunikasi Matematis Siswa SMP Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Program Cabri Geometry II. Jurnal Pembelajaran Matematika. Vol 8, No. 1, 9-11.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : CV. Alfabeta.

Suherman, E. (2001). Evaluasi Proses dan Hasil Belajar Matematika. Jakarta: Universitas Terbuka.

Sumarmo, U. (1987). Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematika dengan Kemampuan Penalaran Logik Siswa dan Beberapa unsur Proses Belajar-Mengajar. Disertasi Doktor pada PPs UPI Bandung: tidak diterbitkan.

Sumarmo, U. (2005). Pengembangan Berpikir Matematik Tingkat Tinggi Siswa SLTP dan SMU serta Mahasiswa Strata Satu (S1) melalui Berbagai Pendekatan Pembelajaran. Lemlit UPI: Laporan Penelitian: tidak diterbitka.

Suparno, P. (1997). Filsafat Konstruktivisme dalam Pendidikan. Yogyakarta: Kanisius.

Suriasumantri, J. S. (1990). Filsafat Ilmu Sebuah Pengantar Populer, Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.

Suryadi, D. (2005). Penggunaan Pendekatan Pembelajaran Tidak Langsung serta Pendekatan Gabungan Langsung dan Tidak Langsung dalam Rangka Meningkatkan Kemampuan Berpikir Matematik Tingkat Tinggi Siswa SLTP. Jurnal Pembelajaran Matematika. Vol 8, No. 1, 23-25.

Downloads

Published

2018-04-02