PENINGKATAN KOMPETENSI GURU DALAM PELAKSANAKAN PEMBELAJARAN KURIKULUM 2013 DENGAN METODE TEMAN SEJAWAT ( PEER COUCHING ) DI SDN 010 PAGARAN TAPAH DARUSSALAM
Keywords:
Peer coaching, Improve the competence of teachers, Instructional curriculum in 2013Abstract
This study aims to improve the implementation of learning competencies incurriculum in 2013 with the method peers (peer coaching) in SD Negeri 010 Pagaran Tapah Darussalam. The subjects of this study were teachers SDN 010 Pagaran Tapah Darussalam as many as 10 peoples. School action research conducted in two cycles. Collecting data in this study using the methods of supervision. Data from research on teacher competence in the implementation of the learning curriculum in 2013 with the method peers (peer coaching) at SDN 010 Pagaran Tapah Darussalam. The results showed that an increase in the competence of teachers in the implementation of the learning curriculum at SDN 010 2013 Pagaran Tapah Darussalam with methods peers (peer coaching) has been proven to get results before Peer held couching only 4 teachers who can implement curriculum learning in 2013 correctly. In the second cycle showed an increase in the number of teachers who can implement curriculum in 2013 as many as 10 peoples.References
Anwar, Moch. Idochi. 2004.
Administrasi Pendidikan dan
Manajemen Biaya Pendidikan.
Bandung: Alfabeta.
Depdiknas. 1997. Petunjuk Pengelolaan
Adminstrasi Sekolah Dasar.
Jakarta: Depdiknas.
Depdiknas. 2001. Manajemen
Peningkatan Mutu Berbasis
Sekolah. Jakarta:Depdiknas.
Depdiknas. 2010. Supervisi Akademik;
Materi Pelatihan Penguatan
Kemampuan Kepala Sekolah;
Jakarta: Depdiknas.
Harahap, Baharuddin. 1983. Supervisi
Pendidikan yang Dilaksanakan
oleh Guru, Kepala Sekolah,
Penilikdan Pengawas Sekolah.
Jakarta: Damai Jaya
Majid, Abdul. 2005. Perencanaan
Pembelajaran:Mengembangkan
Standar Kompetensi Guru.
Bandung: PT. Remaja Rosda
karya.
Muhaimin, 2004. Paradigma Pendidikan
Islam. Bandung: PT. Remaja
Rosdakarya.
Mulyasa, E., 2003. Kurikulum Berbasis
Kompetensi: Konsep, Karakteristik,
dan Implementasi.
Bandung: PT. Remaja
Rosdakarya
Sahertian, Piet A. 2000. Konsep-Konsep
dan Teknik Supervisi
Pendidikan Dalam Rangka
Pengembangan Sumber Daya
Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.
Sapari, Achmad. 2002. Pemahaman Guru
Terhadap Inovasi Pendidikan.
Artikel. Jakarta: Kompas
(16Agustus2002).
Supandi.1996. Administrasi dan
Supervisi Pendidikan. Jakarta:
Departemen Agama Universitas
Terbuka.
Suprihatin, MD. 1989. Administrasi
Pendidikan, Fungsi dan
Tanggung Jawab Kepala
Sekolah sebagai Administrator
dan Supervisor Sekolah.
Semarang: IKIPSemarangPress.
Surya, Muhammad. 2003. Psikologi
Pembelajaran dan Pengajaran.
Bandung: YayasanBhaktiWinaya
Suryasubrata. 1997. Proses Belajar
Mengajar di Sekolah. Jakarta:
Rineka Cipta.
Usman, Moh. Uzer. 1994. Menjadi Guru
Profesional. Bandung: PT
Remaja Rosdakarya.
Wahidin; 2008. Faktor untuk menjadi Kepala Sekolah Yang Efektif,
Wardani, IGK. 1996. Alat Penilaian
Kemampuan Guru (APKG).
Jakarta: DirjenDikti