PENINGKATAN KOMPETENSI GURU DALAM PELAKSANAKAN PEMBELAJARAN KURIKULUM 2013 DENGAN METODE TEMAN SEJAWAT ( PEER COUCHING ) DI SDN 010 PAGARAN TAPAH DARUSSALAM

Authors

  • Hj. Sri Rahayu - 1SD Negeri 010 Pagaran Tapah Rokan Hulu

Keywords:

Peer coaching, Improve the competence of teachers, Instructional curriculum in 2013

Abstract

This study aims to improve the implementation of learning competencies incurriculum in 2013 with the method peers (peer coaching) in SD Negeri 010 Pagaran Tapah Darussalam. The subjects of this study were teachers SDN 010 Pagaran Tapah Darussalam as many as 10 peoples. School action research conducted in two cycles. Collecting data in this study using the methods of supervision. Data from research on teacher competence in the implementation of the learning curriculum in 2013 with the method peers (peer coaching) at SDN 010 Pagaran Tapah Darussalam. The results showed that an increase in the competence of teachers in the implementation of the learning curriculum at SDN 010 2013 Pagaran Tapah Darussalam with methods peers (peer coaching) has been proven to get results before Peer held couching only 4 teachers who can implement curriculum learning in 2013 correctly. In the second cycle showed an increase in the number of teachers who can implement curriculum in 2013 as many as 10 peoples.

References

Anwar, Moch. Idochi. 2004.

Administrasi Pendidikan dan

Manajemen Biaya Pendidikan.

Bandung: Alfabeta.

Depdiknas. 1997. Petunjuk Pengelolaan

Adminstrasi Sekolah Dasar.

Jakarta: Depdiknas.

Depdiknas. 2001. Manajemen

Peningkatan Mutu Berbasis

Sekolah. Jakarta:Depdiknas.

Depdiknas. 2010. Supervisi Akademik;

Materi Pelatihan Penguatan

Kemampuan Kepala Sekolah;

Jakarta: Depdiknas.

Harahap, Baharuddin. 1983. Supervisi

Pendidikan yang Dilaksanakan

oleh Guru, Kepala Sekolah,

Penilikdan Pengawas Sekolah.

Jakarta: Damai Jaya

Majid, Abdul. 2005. Perencanaan

Pembelajaran:Mengembangkan

Standar Kompetensi Guru.

Bandung: PT. Remaja Rosda

karya.

Muhaimin, 2004. Paradigma Pendidikan

Islam. Bandung: PT. Remaja

Rosdakarya.

Mulyasa, E., 2003. Kurikulum Berbasis

Kompetensi: Konsep, Karakteristik,

dan Implementasi.

Bandung: PT. Remaja

Rosdakarya

Sahertian, Piet A. 2000. Konsep-Konsep

dan Teknik Supervisi

Pendidikan Dalam Rangka

Pengembangan Sumber Daya

Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.

Sapari, Achmad. 2002. Pemahaman Guru

Terhadap Inovasi Pendidikan.

Artikel. Jakarta: Kompas

(16Agustus2002).

Supandi.1996. Administrasi dan

Supervisi Pendidikan. Jakarta:

Departemen Agama Universitas

Terbuka.

Suprihatin, MD. 1989. Administrasi

Pendidikan, Fungsi dan

Tanggung Jawab Kepala

Sekolah sebagai Administrator

dan Supervisor Sekolah.

Semarang: IKIPSemarangPress.

Surya, Muhammad. 2003. Psikologi

Pembelajaran dan Pengajaran.

Bandung: YayasanBhaktiWinaya

Suryasubrata. 1997. Proses Belajar

Mengajar di Sekolah. Jakarta:

Rineka Cipta.

Usman, Moh. Uzer. 1994. Menjadi Guru

Profesional. Bandung: PT

Remaja Rosdakarya.

Wahidin; 2008. Faktor untuk menjadi Kepala Sekolah Yang Efektif,

Wardani, IGK. 1996. Alat Penilaian

Kemampuan Guru (APKG).

Jakarta: DirjenDikti

Downloads

Published

2016-01-25