PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN DISCOVERY TERHADAP KOMPETENSI RANAH PSIKOMOTOR SISWA PADA MATA PELAJARAN BIOLOGI KELAS VIII MTsN RAMBAH TAHUN AJARAN 2014/2015

Authors

  • Dahlia Dahlia Universitas Pasir Pengaraian

Keywords:

Discovery Learning Model, Psychomotor Domain

Abstract

This study originated from the problem of the low value of students' psychomotor competencies. The purpose of this study is to find out whether there is an influence of the discovery learning model on students' psychomotor competencies. This type of research is a Quasi experimental study. The design of this study was a randomized control group posttest only design. This research was conducted from January to April 2015. Psychomotor domain data were obtained using observation sheets. The statistical test uses the Mann Whitney U test. The results of the study show that the discovery learning model significantly influences students' learning competencies in the psychomotor domain, with the acquisition of the sig value of 0.001. Based on the results of the study, it can be concluded that psychomotor competencies of students who follow the discovery learning model are significantly better than students who follow conventional learning in MTsN. 2014/2015 Academic Year

References

Hosnan. 2014. Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Ghalia Indonesi: Bogor.

Lestari,T,W., Sudarti., dan Bambang, S. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning disertai Media Kartu Masalah terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPA di SMPN 10 Jember. Artikel Ilmiah Mahasiswa. 2 (1): 1-4.

Lufri. 2007. Staregi Pembelajaran Biologi Teori, Praktek dan Penelitian. UNP Press: Padang.

Nurbudiyani, I. 2013. Pelaksanaan Pengukuran Ranah Kognitif, Afektif dan Psikomotor pada Mata Pelajaran IPS Kelas III SD Muhammadiyah Palangkaraya. Pedagogik Jurnal Pendidikan. 8 (2):14-20.

Nurtanto, M dan Sofyan,H. 2015. Implementasi Problem Based Learning untuk Menigkatkan Hasil Belajar Kognitif, Psikomotor dan Afektif Siswa di SMK. Jurnal Pendidikan. 5 (3): 352-364).

Nurwati, A. 2014. Penilaian Ranah Psikomotor Siswa Dalam Pelajaran Bahasa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam. 9 (2): 385-400.

Peraturan Pemerintah No 32 Tahun 2013 Tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah No 19 Tahun 2005 Tentang Standar Pendidikan Nasional.. 2013. Presiden Republik Indonesia. Jakarta.

Pratiwi, F.A. 2014. Pengaruh Penggunaan Model Discovery Learning dengan Pendekatan Saintifik Terhadap Keterampilan Berfikir Kritis Siswa SMA. Artikel Penelitian. Program Studi Pendidikan Kimia Jurusan Pendidikan MIPA Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Tanjung Pura: Pontianak.

Qusayiri,L,A,H. 2016. Pengembangan Alat Evaluasi Psikomotor SMP Berdasarkan Kurikulum KTSP. Jurnal Studi Keislaman dan Ilmu Pendidikan. 5 (2): 14:33.

Widyadnyana., Sadia dan Suastra. 2004. Pengaruh Model Discovery Learning Terhadap Pemahaman Konsep IPA dan Sikap Ilmiah Siswa SMP. e-Journal. Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi IPA. 4 (1): 1-13.

Downloads

Published

2019-07-29