PENERAPAN SAINTIFIK DAPAT MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA TENTANG SISTIM GERAK PADA MANUSIA PELAJARAN IPA DI KELAS VIII.6 SMP NEGERI 1 RAMBAH KAB. ROKAN HULU TAHUN PELAJARAN 2016/2017

Authors

  • Hj. Satria Nasution SMP Negeri 1 Rambah

Keywords:

Scientific application, motivational learning

Abstract

This study aims to reveal the effect of the application of scientific learning on learning outcomes and reveal scientific learning can affect learning motivation in Natural Knowledge class VIII.6 SMP Negeri 1 Rambah. This study uses action research as many as three rounds. Each round consists of four stages, namely: design, activity and observation, reflection and revision. From the results of the analysis it was found that student learning outcomes experienced an increase from the first cycle, the second cycle to the third cycle, namely, the first cycle (22.72%), cycle II (68.18%) and cycle III (100%). It can be concluded that the application of scientific learning can positively influence the motivational learning of class VIII.6 SMP Negeri 1 Rambah

References

Arikunto, S.,. 2002. Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

., 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineksa Cipta.

Dahar, R.W., 1989. Teori-teori Belajar. Jakarta: Erlangga.

Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 1994. Petunjuk Pelaksanaan Proses Belajar Mengajar, Jakarta. Balai Pustaka.

Djamarah. S.B., 2002. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineksa Cipta.

, 2000. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineksa Cipta.

Hamalik, O., 1994. Media Pendidikan. Bandung: Citra Aditya Bakti.

KBBI. 1996. Edisi Kedua. Jakarta: Balai Pustaka.

Kemmis, S. dan Mc. Taggart, R. 1988. The Action Research Planner. Victoria Dearcin University Press.

Ngalim, P., 1990. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

, 1988. Prinsip-prinsip dan Teknis Evaluasi Pengajaran. Bandung. Remaja Rosda Karya.

Nur, M., 2001. Pemotivasian Siswa untuk Belajar. Surabaya. University Press. Universitas Negeri Surabaya.

Sardiman, A.M. 1996. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Bina Aksara.

Sudjana, N dan Ibrahim. 1989. Penelitian dan Penilaian Pendidikan. Bandung: Sinar Baru.

Sudjana. 1996. Metoda Statistik. Bandung: Tarsito.

Surakhmad, Winarno. 1990. Metode Pengajaran Nasional. Bandung: Jemmars.

Suryosubroto, B. 1997. Proses Belajar Mengajar di Sekolah. Jakarta: PT. Rineksa Cipta.

Syah, M., 1995. Psikologi Pendidikan, Suatu Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Usman, M.U., 2001. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2019-07-29