THE EFFECT OF NUMBERED HEAD TOGETHER ON ENGLISH WRITING DESCRIPTIVE PARAGRAPH

Authors

  • Evi Kasyulita

Keywords:

Numbered Head Together, English writing, descriptive text

Abstract

Penelitian ini menjelaskan dan menyimpulkan bahwa eksistensi pengajaran menulis bagi siswa SMP dengan menggunakan Numbered Head Together (NHT). Menurut beberapa ahli, belajar secara berkelompok (Numbered Head Together) juga menawarkan outcome yang berbeda ditilik dari kemampuan awal yang dimiliki siswa.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh strategi Numbered Head Together dan kemampuan menulis Bahasa Inggris. Penelitian ini menggunakan metodeeksperimen yang  dilakukan di SMP Nurul Falah Pekanbaru, Riau dengan sampelsebanyak 60 siswa pada siswa kelas dua SMP Nurul Falah Pekanbaru. Hasil penelitian ini adalah; (ada siknifikan efek penggunaan strategy Numbered Head Together siswa terhadap kemampuan menulis bahasa Inggris siswa pada siswa kelas 2 SMP Nurul Falah Pekanbaru Riau. Yang mana dibuktikan bahwa jika, t obsevasi besar dari t table maka adanya efek dari strategi tersebut. Untuk hasil didapatkan nilai dari t observasi adalah 7,31 dan t tablenya 2.000 maka dapat disimpulkan bahwa jika ( 7,13 > 2.000 ) maka adanya effect dari penggunaan strategi Numbered Head Together pada Kemampuan menulis bahasa inggris siswa kelas 2 SMP nurul falah Pekanbaru.

References

Abtrada Nela. 2010. A study on the second year students in writing

essay at the english study program of FKIP- UIR Pekanbaru. A thesis. Faculty of education and teacher training. Islamic university of Riau,

Pekanbaru. Unpublished Thesis.

Anita Lie.2007. Cooperative learning. Jakarta. Gramedia Widiasarana

Indonesia.

Akhmadi Ali, Safrida Ida. 2005. Smart steps the Smartest way to learn

English an English textbook for junior high school. Ganeca Exact . Jakarta

Bates Nina. 2007. Students book. The real time 2 an interactive English course for junior high school students year VIII. ERLANGGA. Jakarta.

Endang Sri Ningsih. 2008. the effect of cooperative learning to English

grammar of the first year students at smk Muhammadiyah 02 Pekanbaru. Faculty of education and teacher training. Islamic university of Riau,

Pekanbaru.

M.Syafi’i S. M Fauzan Ansyari Jonri Kasdi, 2007. The effective paragraph developments : the process of writing for classroom settings. Pekanbaru.

Martin H.Manser. 1995. Oxford Learners Pocket Dictionary. Walton. University Press.

Ningsih Sri Endang. The Effect of Cooperative Learning To English Grammar of the First Year Students at SMP NURUL FALLAH Pekanbaru.

Pekanbaru. Unpublished Thesis.

Prof. Drs. Anas Sudijono. 2008. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta. PT.Raja Grafindo Persada.

Robert E.Slavin. 2009. Cooperative learning. Bandung. Nusa media

Sartika Sri. 2009. Application of Cooperative learning to increase

the achievement of study on the first year MTSN Darun Najah Pekanbaru. Pekanbaru. A Proposal.

lavin Robert E. 1995. Cooperative learning theory, research and practice. United States of America. Library of congress catalog.

Supriadi. 2008. The Effectiveness of Formative Feedback to Improve

Students’ Writing at the First Year Students of SMP NURUL FALLAH Pekanbaru. Pekanabaru. Unpublished Thesis.

Suharjo Evi. The Effect of Jigsaw Cooperative Learning Toward Students achievement In Writing Descriptive Paragraph by Second Year Students at SMA Negri 1 Gaung Anak Serka. Pekanbaru. Unpublished Thesis.

Tim Kashiko.1999. Kamus Lengkap.Jakarta. Kashiko.

Website. Cooperative Learning. (www.com/Cooperation )

Website.Scoring Rubric of Descriptive. www .rcampus.com.

Downloads

Published

2015-06-02